Valoració de la jornada de treball per l'elaboració del pla integral contra la pobresa a Nou Barris

Des de la CUP Capgirem Nou Barris volem valorar la jornada de treball per a l'elaboració del pla integral contra la pobresa al districte, una reivindicació històrica de Nou Barris Cabrejada.

Aquesta jornada va ser convocada amb caràcter obert, cosa que donava peu a la participació de qualsevol persona, a títol personal o col·lectiu. Si bé la realitat va ser una altra molt diferent, ja que no es va permetre pràcticament l'entrada de noves propostes, més enllà de les que portaven Nou Barris Cabrejada i l'Ajuntament de Barcelona.

Quan s’habilita un espai de debat obert no es pot donar per fet que totes les persones que assistiran estan al cas de l'elaboració del document redactat per Nou Barris Cabrejada ni de les propostes pel PAM i el  PAD, cosa que en tot moment va semblar així, si no que cal pensar que la gent ve a proposar i debatre.

Sobre el format de l'acte, creiem que es va destinar massa temps a les intervencions més polítiques, reduint el temps dels grups de debat que, juntament amb el retràs de l'inici de la jornada, es van quedar reduïts a la mínima expressió.

Les directrius dels grups de treball estaven molt marcades. Hi havien tres columnes: PAM, PAD i les propostes sorgides del treball de Nou Barris Cabrejada, amb l'objectiu de relacionar aquestes últimes amb les altres dues i després marcar una prioritat. Quan parlem de pobresa totes són prioritats, no es pot pretendre passar unes per sobre de les altres. Ha de ser una actuació conjunta i urgent.

Per altra banda, el poc temps que vam tenir els grups de treball, evidenciant que es donava per fet que tothom estava al cas de tot, no fomentava el debat, i el poc que temps que hi va haver va servir per ressaltar les mancances existents, com per exemple el grup destinat a Infància i Educació, el qual entre altres queixes va remarcar la manca de propostes per a joves, demostrat  un dèficit important a l’hora de contemplar tota la significació del concepte d’educació.

Altres aspectes negatius a destacar van ser la falta de comunicació prèvia, la desinformació, la falta de calendarització i l'externalització de la dinamització i moderació de la jornada. Això ens fa formular les següents preguntes:

• Nou Barris amb tota la seva potencialitat associativa i participativa, no té moderadors que sàpiguen en tot moment de què parlem i per què parlem d'aquestes temes? Una persona amb vinculació i profunditat d'aquests temes, hauria sabut moderar molt millor i haguera entès en tot moment com reconduir aquells temes que van crear crispació. Nou Barris té aquest potencial i és un mirall per molts districtes de Barcelona.
  • Si és veritat que existeix un calendari d'altres trobades participatives, per què no hi ha informació?
  • És important tenir tota la informació sobre la taula, sectors privats que ens trobarem en les propostes sorgides, com el cas dels menjadors escolars, o altres administracions involucrades. És necessari tenir aquesta informació per poder elaborar millor les estratègies a seguir. Per què no es va lliurar prèviament?

A la part positiva volem destacar la gran resposta de les entitats del districte, demostrant una vegada més que, sense elles, Nou Barris no seria res. Les seves propostes són la base dels acords de Ciutat Meridiana i, esperem, siguin la base del document que ha de presentar el Districte al Ple Extraordinari.

També cal destacar el treball realitzat per les companyes de Nou Barris Cabrejada que van donar tot el que tenien, i una mica més, perquè la jornada sortís, pel costat social, el millor que es podia.

Finalment, destacar l'elecció de Ciutat Meridiana per realitzar la jornada de treball, centre neuràlgic de la pobresa a Nou Barris, i felicitar a totes les entitats implicades per l'alta participació que hi va haver.

La valoració global de la jornada és, en part, negativa, perquè amb un altre format i desenvolupament hagués pogut donar molt més de sí. Tot i així, aquesta valoració pretén ser constructiva, donat que entenem que és la primera de moltes altres jornades i debats que han de venir, o almenys, això volem pensar.