Crònica de l'acte de campanya de Nou Barris de la CUP-Capgirem Barcelona

El passat dijous 21 a la tarda, desenes de veïns i veïnes de Nou Barris van assistir a l'acte final de campanya de la CUP-Capgirem Barcelona. Cadires plenes, gent dempeus i persones assegudes als murets de la Marquesina de Via Júlia per escoltar a totes les persones que intervenien a l’acte. Preludi tot plegat d’una tarda emotiva al nostre barri.

Tot va començar amb unes paraules de l’Alba Sanjurjo, d’Arran 9barris i presentadora de l’acte, on reivindicava la feina de carrer, de barri, i justificava l’entrada de la CUP-Capgirem Barcelona a les institucions com a única manera de canviar-ho tot però sense perdre mai el contacte amb el carrer.

Tot seguit, va donar pas als companys de Resistència Movistar, que varen explicar les condicions de precarietat absoluta en les que treballen, motiu pel qual porten a terme una vaga indefinida que dura ja més d’un mes. Una lluita silenciada pels mitjans de comunicació de masses però que és la lluita de tota la classe obrera.

A continuació, van intervenir Juan Batlle, de SÚMATE, i Ana Surra, de Sí, AMB NOSALTRES. Juan Batlle, representant a aquelles persones que no han nascut a Catalunya però que han lluitat per ella com els que més, va destacar la importància d’un nou procés constituent a Catalunya fet por nosaltres mateixos, on una República catalana considera que és l’única manera de tornar la dignitat al poble i millorar les nostres vides. Va recalcar que aquest no és un procés identitari, sinó una eïna necessària per construïr entre tots una Catalunya millor. Va carregar contra aquells que ens anomenen nazis i va apuntar que, amb Espanya, un canvi és impossible ja que entre PP i PSOE establirien aliances que no ho permetrien.

Per la seva part, Ana Surra, migrant argentina amb molts anys de lluita a Catalunya, i representant les persones migrants de fora de l’estat espanyol, va fer un al·legat contundent contra la xenofòbia i la criminalització de la migració. Ana va voler derrocar mites, aquests que culpen la immigració de tots els problemes del sistema amb mentides com que cobren més ajudes que ningú i consumeixen els recursos públics. Va denunciar també la terrible situació dels migrants que des de la Unió Europea es deixen morir al mar amb més mentides, com que hi poden haver terroristes infiltrats en les embarcacions. Molt emocionant i aplaudit va ser el moment en que va denunciar els CIES i va exigir el seu tancament immediat.

Amb una dada tant sorprenent com enriquidora, Ana va dir que Catalunya és país del món on més llengües es parlen, 256, per sobre de Brussel·les, on es parlen 248. Amb això queda clar que Catalunya és un lloc de convivència i treball comú, on tothom hi té cabuda i hem de lluitar perquè això continuï sent així. I d’aquesta manera va defensar la constitució d’un nou estat com a única manera de poder millorar les condicions de vida de tothom.

L’acte va pujar més encara el seu to emocionant amb Bartolomé Carmona, candidat per la CUP-Capgirem Barcelona, i activista del barri. Bartolomé va recordar les lluites històriques de la classe obrera a Barcelona i la lluita també a tot l’Estat espanyol. Així, va citar unes paraules de Diego Cañamero, on deia que el dia que el poble català aconseguexi el seu dret a l’autodeterminació, la classe obrera andalusa estarà més a prop de conquerir els seus drets. Tot això en una clara referència a la necessitat de fer-ho tot amb les nostres pròpies mans, i aconseguir un empoderament de la classe treballadora. Bartolomé va arrencar molts aplaudiments i crits del públic per la seva força i claredat en el missatge.

A continuació, Pere Cases, també candidat per la CUP-Capgirem Barcelona i activista del barri, va voler incidir sobre el tema de la cultura. Recordant que la cultura és imprescindible per a créixer com a poble, a més va demanar la participació en les decisions en aquesta matèria dels propis barris. Així, va recalcar la necessitat de capgirar Nou Barris, recuperar i potenciar l’ús dels espais públics, i l’absoluta importància dels moviments associatius com a forma de recuperar una cultura que vingui de les classes populars i destinada a nosaltres, sense cap capitalització.

Després d’aquestes intervencions, va arribar l’actuació de Senén Sentío i Víctor Rosell. Vam poder gaudir del seu art amb un flamenc d’arrels i reivindicatiu, amb lletres que denuncien els abusos del sistema, que els assistents van agrair amb càlids aplaudiments.

Un cop acabada l’actuació musical va intervenir Maria Rovira, candidata número 2 per la CUP-Capgirem Barcelona. Maria va començar recolzant la lluita de les vaguistes de Movistar, així com les encausades per l’acció “Aturem el Parlament” i els fets dels últims dies a Euskadi, on el jovent basc ha patit, un cop més, la forta repressió del sistema. A totes les va posar com a exemple de lluita social i de classe, incansable. També va denunciar el model de turisme a Barcelona, criticant l’extrema massificació, i que no estigui al servei de les veïnes de la ciutat. Va protestar contra els excessius recursos destinats pels turistes i va demanar recuperar els espais públics.

A més, va fer una crida contra la situació de discriminació i invisibilització que pateixen les dones a la ciutat, on encara senten por als carrers, on hi ha empreses que no les contracten i les dificultats per conciliar vida familiar i vida laboral. Maria va reclamar menjadors socials, tres àpats al dia i la recuperació dels espais públics per a conciliar aquesta vida familiar.

També va posar l’accent sobre el el problema dels desnonaments, al·ludint als milers de pisos buits a Barcelona. Amb tot això, Maria Rovira va esperonar a continuar al carrer, reinvindicant-lo com el nostre front de batalla i a la necessitat d’entrar amb força a l'Ajuntament, i aconseguint portar la unitat popular a les institucions.

En l’últim tram de l’acte van intervenir els dos candidats per de la CUP-Capgirem Barcelona per Nou Barris. En Carles Hernández, activista incansable del districte i delegat sindical, va fer una contundent defensa de la lluita veïnal. Va esperonar els assistents amb una crida al vot, perquè entrant a les institucions es podran enderrocar les lleis que criminalitzen els veïns per l’ús de l’espai públic i multen per qualsevol acte de protesta. A més, va denunciar el masclisme als barris i va remarcar la tasca tan important que es fa per aturar els desnonaments, des de la pressió per evitar-los, com les alternatives que tenen aquelles famílies que es pateixen aquest abús del sistema. D’altra banda va posar èmfasi en la importància de remunicipalitzar els serveis públics que majoritàriament estan en mans privades.

L’última intervenció va ser la de Carla Sen, candidata nº 2 per Nou Barris. Carla va explicar que a la CUP-Capgirem Barcelona no creiem ens solucions màgiques, sinó en el treball diari a cada barri, fet per cada persona. Va cridar a l'empoderament social, remarcant que a Nou Barris hi ha una llarguíssima tradició de moviments socials i sabem de la importància del teixit associatiu. Carla va expressar el seu profund descontent amb el sistema que ens governa, una dictadura mal anomenada democràcia. Va reclamar una entrada a les institucions per cambiar-ho tot i per aconseguir-ho tot: sostre, terra, pa , salut, educació, democràcia, llibertat, justícia i pau.

Per finalitzar l’acte, els amics Senén Sentío i Víctor Rosell ens van regalar una mica més del seu art i amb aquesta al·legria vem donar per finalitzada la campanya a Nou Barris. Una al·legria que volem traslladar a les institucions. Alegria de viure i de conviure, de construïr i autogestionar una ciutat i un barri que estimem perquè és nostre, de totes. Perquè estem convençudes que entrarem amb força i que, amb les nostres mans, aconseguirem capgirar-ho tot.